Cada vegada que ens enfrontem a una
exposició o una conferència davant d’un públic ens posem nerviosos, neguitosos
i, alguns, fins i tot histèrics.
Hem d’aprendre a superar aquestes
situacions donat que serà un fet habitual en el nostre dia a dia com a mestres. Així doncs, és molt important aprendre a parlar bé en públic i saber-se expressar.
Per treballar aquest aspecte, a classe de COED, vàrem llegir "Com parlar bé en públic", un llibre de J. Rubio i F. Puigfelat. En aquest llibre es mostren els
diferents aspectes que hem de tenir en compte a l’hora de posicionar-nos davant
d’una audiència.
Després d'haver llegit el llibre i de fer una posada en comú a classe, vem recollir en un decàleg els aspectes més importants que hem de tenir en compte:
1. Utilitzar frases curtes, clares i senzilles.
![]() |
Posada en comú del decàleg |
2. Tenir en compte a quin tipus de públic ens dirigim.
3. L'actitud de l'orador ha de ser positiva, alegre, enèrgica i natural, amb una mirada que transmeti seguretat i confiança.
4. Repetir al llarg de la presentació els termes més importants.
5. Fer canvis de to i utilitzar l'humor per mantenir l'atenció inicial i despertar l'interès del públic.
6. Posar exemples, comparacions o anècdotes personals.
7. Fer un guió que contingui les idees principals posades en el ordre adient, per tal de fer una exposició coherent.
8. Utilitzar un suport digital per complementar l'exposició i plasmar la informació essencial. Però, MAI hem de fer un ús excessiu.
9. Es necessita constància, esforç i dedicació per arribar a ser un bon orador.
10. Interaccionar amb el públic.
Posteriorment, vàrem fer una activitat on havíem de recitar un poema de la literatura catalana. Aquest va ser el moment de posar en pràctica el decàleg per poder recitar correctament el nostre poema. Tot i això, a molts, com va ser el meu cas, els nervis ens van trair i no vam poder fer-ho tot lo bé que ens hagués agradat. Jo vaig recitar L'Elionor, de Miquel Martí i Pol.
A continuació us hi afegeixo un vídeo d'una recitació per a que el pugueu identificar.
Una altra manera de posar en pràctica el que havíem extret del llibre va ser l'activitat 'El bon comunicador'. En aquest cas, havíem d'escollir un personatge que representés per nosaltres el que és un bon comunicador. Juntament amb les meves companyes, l'Àngela Navarro i la Sandra Pérez, vàrem escollir a en Risto Mejide.
Risto Mejide |
Per a que pugueu veure un exemple us deixo l'enllaç a un dels seus articles, un dels meus preferits de molt que ha escrit: Bombardeen Barcelona.
Amb tot això que hem anat veient, podem dir que parlar bé en públic és molt important però no és una tasca fàcil. Hem vist diferents aspectes que podem relacionar amb les nostres exposicions
o activitats del dia a dia a la universitat. Així doncs, parlar bé en públic és una de les claus més rellevants per al nostre futur com a mestres, posat que haurem d’estar parlant contínuament en situacions molt diverses (a
l’aula, a les reunions amb els altres mestres, amb els pares....).
Per acabar us deixo una frase de Ciceró que apareix en el llibre:
“
L’art del discurs és: dotar-lo d’un exordi o disposar-lo a informar-se; exposar
l’assumpte breument, de manera versemblant i clara; demostrar els arguments
propis; destruir els de l’adversari; i finalment rematar amb una peroració que
inflami o aplaqui.”
Fins aviat!
Judit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada