Avui parlarem sobre les habilitats lingüístiques. Aquestes, són quatre: llegir, escriure, parlar i escoltar.
![]() |
Llegir |
- Què és LLEGIR?
Llegir és el procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit.
LLEGIR=COMPRENDRE
Isabel Solé, l'any 1982 va escriure quatre implicacions sobre aquest terme:
1. Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. El significat que té un escrit per a qui el llegeix no és una replica del significat que l'autor va voler donar-li, sinó què és una construcció pròpia que implica el text, els coneixements previs del lector i els objectius amb que s'enfronta.
2. Llegir és aconseguir un objectiu. Sempre llegim per algun motiu o finalitat. L'objectiu guia la lectura. Els objectius poden ser molts i molt variats i determinarà el tipus de lectura, les estratègies de lectura i el control, sovint inconscient, que també exercim sobre la lectura.
3. Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix, en primer lloc, ha de fer-se seu el text relacionant-ho amb allò que ja sap i a més ha d'adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.
4. Llegir és un procés de predicció i inferència* continu. Això ho diem perquè qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint. Això ho fa a partir d'algun element del text, dels seus coneixements i interessos i a mesura que va llegint va verificant o va refutant aquestes hipòtesis i si convé n'elabora de noves llegint.
*inferència: habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta o del context.
![]() |
Escriure |
- Què és ESCRIURE?
Escriure és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
A l'hora d'escriure hem de tenir en compte...
- Què és PARLAR?
![]() |
Parlar i escoltar |
- Què és ESCOLTAR?
És comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o d'un discurs pronunciat oralment.
Ser un bon oient demana...
-un paper actiu i participatiu
-respecte per l'emissor i per les seves idees
-ser objectiu per intentar entendre què ens vol dir l'altre
-sap descobrir els objectius i propòsits de l'orador
-sap descobrir les idees principals del missatge
-sap reaccionar al missatge, i parlar si cal quan acaba l'orador
Ara que ja sabem quines són les quatre habilitats lingüístiques i en què consisteixen, haurem d'aplicar-les i potenciar-les per igual a les aules.
Quan nosaltres hem anat a l'escola, ens han ensenyat a llegir i escriure i, per tant, s'han potenciat amb major intensitat aquestes dues habilitats. Però, parlar i escoltar, s'han obviat donat que són dues habilitats pròpies dels éssers humans des que naixem. Així doncs, quan arribem a la universitat, molts estudiants, com és el meu cas, no sabem enfrontar-nos a parlar en públic o escoltar d'una manera receptiva.
Per tant, amb aquest exemple tan proper veiem com totes les habilitats són importants per igual.
Però, com les podem treballar a les aules?
A continuació trobem un llistat d'activitats, entre moltes altres, per a treballar a l'aula:
- Recitar poemes
- Llegir en veu alta
- Fer debats
- Fer exposicions
- Escriptura lliure
Així doncs, veiem que les habilitats lingüístiques són molt importants i han de tenir una gran presencia a les aules.
Fins aviat!
Judit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada